Wednesday, October 12, 2016

Musim baru umrah 1438H - Tips pemilihan pakej

TIP 1 - Pemilihan flight


Flight yang selesa tentulah direct flight, dan didalam direct flight ini pun ada perbezaannya. Samada direct flight Kuala Lumpur - Jeddah - Kuala Lumpur, atau Kuala Lumpur - Madinah, Jeddah Kuala Lumpur, ataupun Kuala Lumpur Jeddah, Madinah Kuala Lumpur.



Untuk itinerary begini, flight yang ada hanyalah Saudia atau charter flight MAS.

Walau bagaimanapun, kita boleh memilih syarikat penerbangan Arab sebagai alternatif. Walaupun penerbangan transit, tetapi perjalanannya sangat selesa. Kalau Emirates transit di Dubai, Etihad transit di Abu Dhabi dan kalau Qatar transit di Doha. Pengalaman peribadi saya, jika nak masuk Mekah dan terus menunaikan umrah, ada baiknya penerbangan transit Arab ni. Kita tak perlu berpakaian ihram di KLIA tapi boleh memakai ihram di airport transit tersebut, jadi taklah lama sangat pakai ihram yang agak tidak menyelesakan khususnya bagi orang lelaki.



Jika boleh elakkan penerbangan dari negara-negara seperti Pakistan, Bangladesh atau yang setaraf dengannya. Biasanya, flight ini akan transit bermalam di negara mereka dan kadang-kadang connection flight delay. Ini tentunya menyusahkan para jemaah dan boleh menimbulkan rasa tidak selesa. Kelebihannya...harga nya agak murah. Maka jika ada masaalah yang timbul, maka para jemaah kenalah banyak-banyak bersabar....dugaan. Jangan sampai hilang mood untuk menunaikan umrah ya...

Tip 2 - Hotel

Pilih hotel yang paling dekat didalam kemampuan anda. Lokasi hotel sedikit sebanyak akan menyumbang kepada keupayaan anda untuk berulang alik beribadah ke masjid. Jika mampu, boleh duduk dihotel sekitar Zamzam Tower, mahal...memang mahal tetapi jika kudrat kita makin berkurangan, inilah pilihan yang ada.

Zamzam Tower. Hotel Pullman, Moevenpick, Raffles dan beberapa lagi


Penting juga untuk diketahui dibelah mana hotel yang dikatakan itu. Kalau dikawasan Ajyad, kalau dari pintu King Abd Aziz, kawasan ini terletak disebelah kiri apabila keluar masjid, adakah hotel itu terletak dikawasan bukit kerana kebanyakan hotel dikawasan tersebut memang terletak dikawasan bukit. Apatah lagi kalau berkerusi roda, elakkan lah hotel-hotel dikawasan seperti ini.

Yang agak landai adalah kawasan Misfalah, kawasan dibelakang Hilton lama. Maka jika rasanya kudrat makin berkurangan, carilah pakej dengan hotel-hotel nya dikawasan Misfalah ini.

Antara hotel yang saya selalu gunakan..

Burj Al Sultan, Makkah kawasan Misfalah


Royal Makarem, Madinah


Tip 3 - Makanan

Kebanyakan pakej menyediakan makanan 3 kali sehari, yang tersembunyi dan tak diberitahu adalah sajian nya. Seperti kita menempah perkhidmatan catering disini, yang ada berbagai kategori, begitu juga di Mekah dan Madinah ini. Maka bertanya lah kepada penyedia pakej tentang sajian makanan mereka. Cakap mudahnya, semakin murah harga pakej, tentunya kita boleh jangka sajian makanan nya. Saya berpengalaman bagaimana pakej hanya menyediakan sarapan berupa nasi putih, sup, sambal dan telor rebus sahaja selama 10 hari...roti pun tak ada... Wallahua'lam, bukan pakej harga murah pun..RM6500 tu. Kesian dengan para jemaah nya...


Catering di Makkah


Kesimpulan

Jangan melihat kemurahan harga pakej sahaja, pastikan jenis penerbangan, lokasi dan jarak hotel dan juga sajian makanan. Tuan/Puan berhak untuk tahu apa yang kita beli...

Biar menang membeli dan menang memakai. Bila tiba disana, penyesalan dah tiada gunanya...

Semoga bermanafaat...

No comments:

Post a Comment